Ülke genelinde 36 dakikada bir ve her gün 40 kez ‘Beyaz Kod’ verildi
CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer’in soru önergesini yanıtlayan Sağlık Bakanı Fahrettin Koca, geçen yıl Beyaz kod uygulamasına 14 bin 287 sağlık personelinin başvuru yaptığını açıkladı.
Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, sağlık personelinin, sağlık hizmeti sunumu sırasında maruz kaldığı saldırı ve diğer suçlarla ilgili davaların kayıt altına alındığı ve takibinin yapıldığı uygulama olan Beyaz Kod uygulamasını, Sağlık Bakanı Fahrettin Koca’ya yönelttiği yazılı soru önergesiyle Meclis gündemine taşıdı.
Önergesinde, 2021 yılı içerisinde hasta ve hasta yakınları tarafından şiddete maruz kalan sağlık çalışanı sayısının açıklanmasını isteyen CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, Sağlık çalışanlarının çalışma koşullarının iyileştirilmesi ve şiddete karşı korunması adına alınan önlemler ve yapılan çalışmaların da açıklanmasını istedi.
CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer’in önergesine yanıt veren Sağlık Bakanı Fahrettin Koca, Beyaz Kod uygulamasına 2021 yılı içerisinde Sağlık Bakanlığı, devlet ve vakıf üniversiteleri ile özel sağlık kuruluşlarında görev yapan sağlık personeli tarafından toplam 14 bin 287 başvuruda bulunulduğunu açıkladı.
Sağlık çalışanlarının güvenli ortamlarda yüksek motivasyonla çalışmaları ve sağlık kuramlarında kaliteli sağlık hizmeti sunmaları açısından şiddetin önlenmesine yönelik olarak Devlet tarafından birçok hukuki ve idari tedbir alındığını anlatan Bakan Koca, tedbirlerin alınmaya devam ettiğini, sağlık çalışanlarına yönelik şiddetin kabul edilemez olduğu inancıyla şiddete sıfır tolerans göstererek çalışmaların sürdürüldüğünü ifade etti.
Sağlık kuruluşlarında güvenlik tedbirlerinin arttırılması (güvenlik görevlisi ve güvenlik kamerası sayılarının arttırılması vb.), hastane girişlerinde işleyişi aksatmayacak şekilde güvenliği sağlamaya yönelik tedbirlerin geliştirilmesi (metal dedektör, x-ray cihazı, silah teslim noktası vb.) ve takibi çalışmalarının da devam ettiğini sözlerine ekledi.
36 DAKİKADA BİR TEHLİKE
Durumu değerlendiren CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, “Sağlık çalışanlarının motivasyonunu olumsuz etkileyen olayların başında tabi ki sağlıkta şiddet geliyor. Bu konuda mart ayında Sağlık Bakanına bir soru önergesi verdim. Sağlıkta şiddete uğrayanların 2021 yılında sayısını sordum. Bakan, aralık ayında bu konuda bir cevap verdi. Vermiş olduğu cevapta beyaz kod uygulamasına 14 bin 287 kişinin başvuruda bulunduğunu belirtiyor. Bu önemli bir rakam. Bunun içinde sağlıkta ki şiddetin yanı sıra hastanede yaşanan olumsuzlukları da kapsayan bir düzenleme. Sağlıkta şiddet motivasyonu etkiliyor, çalışma koşullarını olumsuz kılıyor, çalışanların moralini bozuyor. O anlamda da sağlıkta şiddetin mutlaka sıfır noktasına taşınması gerekiyor. Ayrıca güvenlik kameralarının, giriş-çıkış kontrollerinin düzenli sağlanmasıyla sağlıkta şiddet mutlak suretle bitirilmeli. Yaşanan olumsuzluklar sona erdirilmeli. Beyaz koda başvurunun 24 bin 287’ye erişmesi, sorunların varlığının somut göstergesi. Çalışanlarının motivasyonunu olumsuz etkilediği için bu konularda alınması gereken tedbirlerin ve önlemlerin mutlak suretle daha da artırılması şart” dedi.
BEYAZ KOD NEDİR?
Dünya Sağlık Örgütü şiddeti “kişinin kendisine, karşısındaki bireye, gruba, topluma karşı yaralanma, ölüm, psikolojik zarar ve kayıpla sonuçlanan ya da sonuçlanması muhtemel fiziksel güç uygulaması veya tehdidinde bulunması” olarak tanımlamıştır. Beyaz Kod sağlık çalışanlarına yönelik şiddeti önlemek için kullanılan acil durum yönetim aracıdır. Sağlık çalışanları şiddet olaylarına maruz kaldıklarında yeterli müdahale ve dış güvenlik gücü desteği sağlanarak, gerekli güvenlik tedbirlerinin alınması ve gerçekleşen olayların analizinin yapılarak ilgili sağlık kurumuna özgü tedbirlerin alınması için çalışma yapılması amacıyla oluşturulmuş bir sistemdir.
Sağlık çalışanları şiddet olaylarının bildirmek için 24 saat hizmet veren “113” numaralı telefonu veya www.beyazkod.saglik.gov.tr adresindeki bildirim formunu kullanabilir. Eğer şiddete maruz kalan kişiler Beyaz Kod bildirimini kendileri yapmadılarsa olayla ilgili tutanaklarına istinaden kurum yetkilisi tarafından www.beyazkod.saglik.gov.tr adresindeki bildirim formu doldurulur. Eş zamanlı olarak olayın ilgili kurumun hukuk birimine ve adli mercilere intikal ettirilmesi sağlanır. İlgili birimlerden gelen değerlendirmeler sonucu şiddete maruz kalan çalışanlarını avukatlık hizmetleri birimiyle iletişime geçmesi sağlanır.
Konuyla ilgili kişilere gelen mahkeme celbinin birimimiz tarafından avukatlık hizmetleri birimine bildirimi yapılır. Sonuçlanan mahkeme kararları kişilere tebliği de birimimiz tarafından yapılır.
Yeni Soluk
Yorum Yap