Hekimlik Andı’nı değiştirilmesini meclis gündemine taşındı...

İstanbul Milletvekili Oya Ersoy; üniversite yönetimlerinin Hekimlik Andı’nı değiştirmesini meclis gündemine taşıdı. Ersoy, Hekimlik Andı’nın sansürlenmesi tıp fakültelerinin mezuniyetlerinde sık sık yaşandığını, üniversite yönetimlerinin andın  bazı kısımlarını sansürlemek istese de evrensel hekimlik ilkelerine bağlı tıp fakültesi öğrencilerinin tehditlere rağmen yeminin tümünü okumakta ısrar ettiğini ifade etti.

Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencileri, üniversite yönetiminin "Sonuçları olur" tehditlerine, sahne ışıklarını ve perdenin kapatılmasına rağmen Hekimlik Andı'nın Cenevre Bildirgesi'ne uygun aslını okumuştur. Tıp Fakültesinden mezun olan üniversiteliler, üniversite tarafından değiştirilip sansürlenmiş metni okumayı reddetmiştir.

Ersoy; Selçuk Üniversitesi yönetimi tarafından dağıtılan metinde yer alan “İnsan hayatına, ana rahmine düştüğü andan itibaren kesin olarak saygı duyacağım.” ibaresinin yasal olan kürtaj hakkına karşı düzenlenmiş bir cümle olduğu kaygısının kamuoyunda rahatsızlık yarattığını belirtmiştir.

Daha önce de İstanbul Üniversitesi Çapa Tıp Fakültesi mezuniyet töreninde de Hekimlik Andı okul yönetimi tarafından değiştirildiğini dile getiren Ersoy, değiştirilen metinde, yeminin aslında yer alan “hastanın cinsel yönelimi” ibaresinin de sansürlendiğini ifade etti.

TTB, çeşitli üniversitelerin tıp fakültelerindeki mezuniyet törenlerinde Hekimlik Andı'nın değiştirilmesine tepki göstererek "Tekrarlıyoruz, Hekimlik Andı, Cenevre Bildirgesi'ne uygun okunmalıdır” demiştir.

Ersoy; üniversite yönetimlerinin sansürlemeye çalıştığı metnin, dünyadaki tüm hekimler için ortak ve bağlayıcı olan Cenevre Bildirgesine bağlı kalınarak okunması gerektiğini ve  metnin üniversite yönetimlerinin gerici ve ayrımcı politikalarına göre şekillendirilemeyeceğini belirtti.

Ersoy Fuat Oktay’a şu soruları yöneltti:

Selçuk Üniversitesi yönetimi hakkında soruşturma açmayı düşünüyor musunuz?

İstanbul Üniversitesi yönetimi hakkında soruşturma açmayı düşünüyor musunuz?

Selçuk Üniversitesi Rektörlüğü tarafından hazırlanan metinde yer alan “İnsan hayatına, ana rahmine düştüğü andan itibaren kesin olarak saygı duyacağım.” ifadesinin kadınların yasal olan kürtaj hakkını yok saymaya yönelik olduğunu düşünüyor musunuz?

Hekimlere bu şekilde ayrımcı bir metnin yemin olarak dayatılmasının ilerde sağlık hakkına erişmek isteyen yurttaşlar arasında ayrımcılığa sebep olacağını düşünmekte misiniz?

Yemin metninde yapılan bu değişiklik dahil olmak üzere yurttaşların sağlık hizmetine ulaşırken etnik kökenleri ve cinsel yönelimlerine göre ayrımcılığa uğramasına ve anayasal bir hak olan sağlık hakkına ulaşmasına engel olacak bu tür uygulamaları önlemek üzere planınız var mı?

Hipokrat Yemini metninde değişiklik yapan başka üniversite yönetimleri var mıdır?

Hipokrat Yemini metninde rektörlerin değişiklik yapmasına ilişkin daha önce tarafınıza iletilen şikayetler mevcut mudur?